среда, 03. март 2010.

Šta je zelena kafa?




Pokušali smo da istražimo šta o proizvodima zelene kafe misle nadležne institucije, kakvo je njihovo dejstvo i koliko je marketing uticao na prodaju, kakva su iskustva apotekara, a ponajviše da li pacijentima sa ozbiljnim problemima gojaznosti taj i slične preparate naše kolege nude zbog dobrih povratnih informacija od korisnika ili zbog dobre reklame i potencijalno dobre zarade

Tekst: mr farm. spec. Verica Dugan
Izvor - Časopis specijalizovan za apotekarstvo - Farmakon


Otkako su izveštaji o obolelima i smrtnosti od gripa AH1N1 preplavili medije, promet svih vrsta lekova i dijetetskih preparata koji podižu imunitet i deluju preventivno u neprekidnom je porastu. Ipak, u našim apotekama postoji proizvod koji već nekoliko meseci drži neprikosnoveno prvo mesto po prodaji bez obzira na to što za naše uslove njegova cena i nije baš pristupačna. To je proizvod za mršavljenje na bazi zelene kafe koji je postao apsolutni hit otkako se poznata pevačica Leontina, sa znatno manje kilograma, pojavila na malim ekranima i posvedočila o pozitivnim iskustvima s njim. Pokušali smo da istražimo šta o takvim proizvodima misle nadležne institucije, kakvo je njihovo dejstvo i koliko je marketing uticao na prodaju, kakva su iskustva apotekara, a ponajviše da li pacijentima sa ozbiljnim problemima gojaznosti taj i slične preparate naše kolege nude zbog dobrih povratnih informacija od korisnika ili zbog dobre reklame i potencijalno dobre zarade.

Sem saveta o zdravijem načinu ishrane i pojačanoj fizičkoj aktivnosti koje daju radi promocije pravilnog načina života i primarne prevencije bolesti, farmaceuti u apotekama u prilici su da ponude i veliki broj saveta za preparate za mršavljenje koji spadaju u grupu dijetetskih suplemenata. U poslednje vreme izdvojili su se oni koji sadrže čist dekofeinizirani ekstrakt zelene kafe u obliku kapsula, ili u kombinaciji sa biljnim mešavinama (sušeni plod pomorandže, esencija kineske ruže, list lotosa, divlje ruže, đumbira), uz dodatak hitina i vitamina B3, B6 i C, u obliku praška za pripremu napitka. Zbog činjenice da se ti preparati jednostavno upotrebljavaju – dovoljna je jedna doza dnevno, pre ili tokom obroka – pacijenti se često za njih opredeljuju, bilo da su u obliku kapsula bilo napitka koji se dobija rastvaranjem sadržaja kesice u 100 ml tople vode. Povratne informacije od korisnika tih proizvoda su ohrabrujuće.

– Proizvodi za mršavljenje na bazi zelene kafe apsolutni su trend otkako su se pojavili na tržištu. Po broju prodatih pakovanja, u naše dve apoteke izbili su na prvo mesto među proizvodima za mršavljenje. Donedavno je najprodavaniji bio jedan proizvod sa Dalekog istoka kojim su korisnici takođe bili vrlo zadovoljni, ali mi farmaceuti ipak nekako više podržavamo deklarisane sastojke i ekstrakte od biljaka koje su poznatije na našem podneblju – kaže za Farmakon mr farm. Ana Ćuk iz ZUA Anafarma iz Beograda.

Šta je, u stvari, zelena kafa i šta sadrži?

Kafa (Coffea) je rod niskih biljaka (drvo ili grm) iz porodice broćeva (Rubiaceae). Na početku sazrevanja, plod je zelene boje, kasnije žute, a na kraju sazrevanja tamnocrvene. Tamnocrveni plod se bere i posle sušenja na suncu otvaraju se i oslobađaju zrna zelene kafe. Značajan sastojak preparata za mršavljenje na bazi zelene kafe jeste hlorogenska kiselina. Prženjem kafe na visokim temperaturama dobija se prijatna aroma, ali se razgrađuje čak 70 odsto hlorogenske kiseline. Zbog toga se za proizvodnju svetola (zaštićen naziv za glavni aktivni sastojak preparata zelene kafe u obliku kapsula) upotrebljavaju nepržena zrna zelene kafe koja su zadržala mnogobrojne aktivne supstance. Svetol je dekofeinizirani ekstrakt zelene kafe. Važno je napomenuti da robusta sadrži dvostruko više hlorogenske kiseline od arabike. Osim hlorogenske, po proizvođačkoj deklaraciji, aktivni sastojci svetola su i kafeična i kvinična kiselina. Kafeična kiselina kao derivat hidroksicinamične kiseline spada u neflavonoide, a interesantan je podatak da je takođe i jedan od sastojaka crvenog vina.

Smatra se da ekstrakt zelene kafe, odnosno aktivni sastojak hlorogenska kiselina (5-kafeolkvinične kiseline s izomerima) ograničava otpuštanje glukoze u cirkulaciju inhibicijom enzima glukoza-6-fosfataze. Time se povećava sagorevanje masti kao izvora energije, što dovodi do gubitka masnog tkiva u organizmu. Naime, kada mu je potrebna energija, organizam prvo crpe rezerve glikogena iz jetre. Kada je zaliha iscrpljena ili nedostupna, organizam počinje da koristi rezerve masnog tkiva, a rezultat je gubitak telesne težine.

Zelena kafa – stručno mišljenje

Budući da su proizvodi od zelene kafe relativno novi na našem tržištu, pokušali smo da dobijemo mišljenje Agencije za lekove i medicinska sredstva Srbije i Farmaceutskog fakulteta u Beogradu.

– Agencija za lekove i medicinska sredstva Srbije klasifikuje sve proizvode za koje dobije zahtev (proizvođača, nosilaca dozvola, uvoznika, inspekcija itd.). Mi nemamo uvid u tržište proizvoda koji nisu lekovi na nivou Srbije. Ne znamo da li su svi proizvodi koji se nalaze u apotekama dobili „status“ od Agencije – kaže za naš časopis dr sc. farm. Dragan Đurović, naučni saradnik u Agenciji za lekove i medicinska sredstva.

On dodaje da odluka Agencije da neki proizvod nije lek ne treba da utiče na odobrenje za promet tog proizvoda u skladu sa propisima o hrani. Agencija je dala mišljenje (nije lek) za sledeće proizvode od zelene kafe:

1. Atlantic – Espresso green,

2. Elephant – Zelena kafa,

3. Business House – Doctor’s Express Slim Cafe,

4. Forlife – Alsvelte Green Coffe for Slimers,

5. Max – Vibe – Alsvelte Green Coffe for Slimers.

Na osnovu Zakona o lekovima i medicinskim sredstvima Srbije i na osnovu dostavljene dokumentacije za svaki pojedinačni proizvod (na osnovu karakteristika proizvoda), ti proizvodi dobili su odgovor: ne mogu se smatrati lekom.

– Svi proizvodi od zelene kafe trebalo bi, prema mom mišljenju, da se ispitaju u ustanovama i institutima čija je delatnost ispitivanje kvaliteta, efikasnosti i bezbednosti hrane – dodaje Đurović.

Mišljenje Farmaceutskog fakulteta u Beogradu nismo uspeli da dobijemo jer se toj ustanovi niko od proizvođača i uvoznika nije obratio za kategorizaciju proizvoda, o kojima se, osim informacija iz reklama, veoma malo zna. U jednom od instituta rečeno je da je bez dokumentacije i pismenih podataka teško dati odgovornu izjavu o novom proizvodu.

Pitali smo doc. dr Maju Nikolić, koja radi u Institutu za javno zdravlje u Nišu, u Centru za promociju zdravlja, odseku za promociju zdrave ishrane, šta misli o preparatima na bazi zelene kafe.

– Do sada gojaznim pacijentima koji su dolazili u Savetovalište za unapređenje ishrane Instituta za javno zdravlje u Nišu nisam savetovala da koriste preparate zelene kafe kao pomoć u mršavljenju jednostavno zbog toga što nemam nikakve validne informacije od naučne i stručne javnosti o dejstvu tog dijetetskog suplementa. Ono što je meni poznato jeste to da je reč o smrvljenim zrnima zelene kafe proizvedenim na organski način i kako preparat deluje. Poznato mi je samo jedno istraživanje objavljeno u renomiranom medicinskom časopisu Journal of International Medical Research (SCI lista, PUBMED) koje je obuhvatilo 30 ispitanika i pokazalo da zelena kafa pomaže mršavljenju – kaže dr doc. Nikolić.

Naša sagovornica, koja je bila na usavršavanju iz oblasti ishrane na Univerzitetu La Sapienca u Rimu, smatra da distributer na našem tržištu osim reklame nije pružio nijedno validno stručno i naučno obrazloženje zbog čega bi lekari i farmaceuti mogli da preporuče pacijentima taj napitak. Ipak, naša sagovornica kaže da su joj pacijenti koji su upotrebljavali taj preparat rekli da su siti i da piju mnogo tečnosti. Neki od njih tvrde da su uz redovnu upotrebu tog preparata uspeli da izgube oko 4 kg za mesec dana.

– Međutim, pacijenti sa visokim krvnim pritiskom i srčanim smetnjama navode da su imali problema sa pritiskom i glavoboljom, tako da u svakom slučaju preparat treba da koriste samo zdravi ljudi. Doduše, to i stoji u uputstvu za upotrebu, uz ostala ograničenja – dodaje dr doc. Nikolić.

Ona napominje da agresivne medijske kampanje mogu dovesti pacijente u zabludu da je reč o magičnom sredstvu za mršavljenje, što nikako nije tačno. Preparat sadrži dosta antioksidanasa, koji pozitivno deluju na organizam ometajući stvaranje slobodnih radikala koji dovode do bolesti i starenja ćelija.

– Pacijente uvek savetujem da dijetetski suplementi samo dopunjuju savremenu ishranu, da to nikako nisu lekovi i da zbog nezadovoljavajuće zakonske regulative nisu uvek potpuno pravilno deklarisani. Osim individualno propisanih redukcionih dijeta, tj. dijeta za mršavljenje, naši pacijenti redovno dobijaju savete da bez promena načina života, povećanja fizičke aktivnosti i redovne kontrole kod stručnjaka, nema uspeha u mršavljenju. Gojaznost je hronična bolest koja se lako dijagnostikuje, a teško leči. Lečenje je višestruko i u svakom slučaju ne može biti zamenjeno upotrebom nijednog dijetetskog suplementa – zaključuje dr doc. Nikolić.

I za kraj...

Ako u osnovi znamo, a skala BMI (body mass index) svakako nas može podsetiti na to, da postoji razlika između prekomerne telesne mase i gojaznosti, aktivnosti farmaceuta mogu se usmeriti upravo u tom pravcu. Ako osoba koja se obratila farmaceutu ima BMI koji ukazuje na gojaznost ili patološku gojaznost, svakako bi joj, pored osnovnih saveta, trebalo preporučiti i posetu lekaru. Farmaceuti, ipak, pretežno rade se osobama sa prekomernom telesnom masom.

Proizvodi za mršavljenje oduvek su spadali u grupu najprodavanijih preparata, mahom kategorizovanih kao dijetetski suplementi. Mogućnost oglašavanja tih proizvoda, kao i kreativnost proizvođača u marketinškim porukama, veoma utiče na izbor korisnika, a samim tim i na broj pakovanja prodatih u apotekama. Novi proizvodi uvek privlače pažnju potencijalnih korisnika. Ono što mi kao farmaceuti treba da znamo jeste da uvek moramo dobro obratiti pažnju na deklaraciju proizvoda, kao i na upozorenja proizvođača kojim kategorijama korisnika ti proizvodi nisu namenjeni, pratiti povratne informacije korisnika, a posebno prijave neželjenih efekata (iako su retki). I naravno, dužnost nam je da pacijentima i potencijalnim korisnicima pomenutih proizvoda uvek pružimo tačnu informaciju i dodatne savete u vezi sa problemima zbog kojih nam se obraćaju.

Elephant Co.

– Od 2002. godine Elephant Co. počeo je da proizvodi dijetetske suplemente Strong Nature kao svoj osnovni brend. Elephant Co. poseduje sertifikate: ISO 9001, ISO 14001, HACCP, OHSAS 18001, HALAL, što govori o kvalitetu njegovih proizvoda i usluga. Zelena kafa je deo porodice Strong Nature, koja ima više od 120 proizvoda i preporučuje se osobama sa povećanom telesnom težinom, za ubrzanje metabolizma masti i smanjenje apetita. Prednost Zelene kafe je u zdravom načinu mršavljenja, bez gladovanja. Razlika između napitka i kapsula je u sastavu, načinu upotrebe i grupi korisnika koji smeju da ih konzumiraju. Zelena kafa u obliku napitka ne preporučuje se trudnicama, dojiljama, deci mlađoj od 16 godina, osobama sa srčanim problemima, visokim krvnim pritiskom i dijabetesom, dok kapsule mogu koristiti i osobe sa blago povišenim ili lekovima regulisanim krvnim pritiskom i osobe sa dijabetesom tipa II. Važno je ne prekoračiti preporučenu dnevnu dozu – navodi za Farmakon dr Vesna Mihajlović, stručni saradnik Elephant Co., proizvođača Zelene kafe.

Dietpharm

– Sa klasifikacijom prethodno pribavljenom od Agencije za lekove, početkom maja iz Dietpharma je na tržište Srbije stigao Espresso green, prvi brendirani ekstrakt zelene kafe u obliku kapsula na tržištu, koji sadrži klinički ispitanu supstancu svetol, dekofeinizirani ekstrakt poreklom iz robuste. Dok studije pokazuju da je uz Espresso green, bez promena životnih navika, gubitak telesne mase znatan, i do pet kilograma za 40 dana, pozitivna iskustva sa nekoliko tržišta govore da pacijenti gube čak i do 15 kg za nekoliko meseci ako korišćenje Espresso greena prate i odgovarajući režim ishrane i fizičke aktivnosti – kaže dr med. Natalija Kanački, direktorka medicinsko-farmaceutske službe Fidifarma d.o.o., proizvođača iz Hrvatske.

– Kod zdravih ljudi ne postoji vremensko ograničenje za uzimanje tog proizvoda, pa se smatra da je preparat siguran za upotrebu sve do normalizacije telesne težine. Kliničke studije nisu zabeležile nuspojave, ali se proizvod ne preporučuje deci i trudnicama. Espresso green mogu koristiti pacijenti sa hipertenzijom, jer su studije pokazale da snižava krvni pritisak za nekoliko mmHg, kao i oboleli od dijabetesa tipa II, jer smanjuje postprandijalnu hiperglikemiju i doprinosi blagoj regulaciji glukoze u krvi. Naš proizvod klinički je ispitan i bezbedan dijetetski suplement (atest o zdravstvenoj ispravnosti svake serije preparata), za zdravo i postepeno mršavljenje, bez jo-jo efekta – kaže doktorka Kanački.

Izjave apotekara

Ana Ćuk, ZUA Anafarm iz Beograda

– Za proizvode od zelene kafe, prema mom mišljenju, reklama ipak nije presudna, jer se pacijenti vraćaju zadovoljni i sa potvrdom o vidnom smanjenju apetita. Čak je jedna pacijentkinja dala interesantan komentar da joj je preparat uticao i na poboljšanje raspoloženja. Pacijenti se češće opredeljuju za napitak, a oni kojima je cena bitna za kapsule, jer su jeftinije.

Mr farm. Ljiljana Bulajić, ZUA TT pharm iz Beograda

– Smatram da je i kod ovog, kao i kod većine sličnih proizvoda, reklama ipak učinila svoje, tako da je Zelena kafa veoma tražena i prodavana. Odlučili smo da Zelenu kafu u pulvisu prodajemo na kesice, pre svega zbog cene, i tako učinili da pacijentima bude dostupnija. Od korisnika saznajemo da su diuretična svojstva preparata najizraženija, kao i znatan gubitak apetita. Prijavljuju nam da u proseku gube četiri-pet kilograma za 14 dana. Često se dešava da kupci, ako se povede razgovor na tu temu, razmenjuju mišljenja dok čekaju u redu, tako da su i ta lična iskustva doprinela da se neki od njih opredele za proizvode od zelene kafe. Primetili smo da se preparati za mršavljenje pojavljuju ciklično. Baš kada je neki od prethodnih hitova na izdisaju, pojavi se novi, i dok je reklamna kampanja intenzivna, njegova prodaja je u samom vrhu. I sami potrošači koriste preparate za mršavljenje izvesno vreme, pa kada im se organizam na neki način zasiti jednog, baš nekako u to vreme pojavi se novi proizvod koji biva relativno brzo prihvaćen.

Mr farm. Dejana Ristin, vlasnica samostalne apoteke Gracija iz Zrenjanina

– Interesovanje za preparate od zelene kafe je izuzetno. Ipak, pošto kupovna moć stanovnika našeg grada nije baš velika, za kupovinu u našoj apoteci odlučilo se svega oko desetak odsto zainteresovanih. Sa korisnicima treba razgovarati i objasniti im da jedno pakovanje nije dovoljno da ispuni njihove želje, koje često nisu realne, a ni bezbedne po zdravlje, i obično podrazumevaju skidanje kilograma za kratko vreme. Kada im objasnimo da brzo mršavljenje nije moguće i oni to prihvate, vraćaju se zadovoljni rezultatima postignutim u roku koji je i proizvođač naveo, za približno dva meseca. Vrlo je važno objasniti taj momenat, jer su pacijenti skloni odustajanju posle prve kutije ukoliko odmah ne vide rezultate. Povratna informacija nedavno je stigla od jedne gospođe koja nam je prijavila gubitak 10 kg posle popijena dva pakovanja Zelene kafe (jedno je predviđeno za 14 dana) – zaključuje Dejana Ristin.

Izvor: http://www.b92.net/

Нема коментара:

Постави коментар